VITAPIL
Wczytuję...

Minęło 9 miesięcy i na świat, po długim oczekiwaniu, przyszło wreszcie Twoje dziecko. Pierwsze etapy jego życia będą dla Ciebie i Twojego organizmu sporym wyzwaniem, dlatego w tym czasie powinnaś szczególnie zadbać o swoje zdrowie i odpowiednie odżywianie. Jaka powinna być dieta karmiącej matki? Dowiedz się, jakich składników nie może w niej zabraknąć.

Warto podkreślić, że dieta matki karmiącej, wbrew powszechnemu przekonaniu, ma niewielki wpływ na jakość pokarmu, jaki jest dostarczany niemowlęciu. Oznacza to m.in., że Twoje mleko nie powoduje u dziecka kolek ani wzdęć, dlatego jako młoda mama wcale nie musisz stosować diety eliminacyjnej. Wręcz przeciwnie: Twoje posiłki powinny być zróżnicowane i bogate w składniki odżywcze, które wesprą powrót organizmu do pełnej formy. Pamiętaj, że okres ciąży był dla ciała dużym obciążeniem i potrzebuje ono teraz szczególnego wsparcia.


Dieta matki karmiącej – właściwa, czyli jaka?


Obalając kolejny mit, warto podkreślić, że młoda mama nie powinna jeść za dwoje, a dla dwojga. Nie musisz więc drastycznie zwiększać ilości przyjmowanych pokarmów – wystarczy, że wzbogacisz swój codzienny jadłospis o ok. 350–400 kcal, a składników odżywczych wystarczy i dla Ciebie, i dla dziecka. W okresie karmienia powinnaś też przestrzegać kilku istotnych zasad.

  • Jedz regularnie i spożywaj 5 zbilansowanych posiłków dziennie – to reguła, której powinnaś się trzymać przez całe życie, ale na etapie laktacji jest ona szczególnie ważna.
  • Przyjmuj odpowiednią ilość płynów – właściwe nawodnienie organizmu może wspierać proces produkcji pokarmu, dlatego w tym okresie powinnaś wypijać ok. 2–2,5 l.
  • Unikaj żywności wysoko przetworzonej i zawierającej duże ilości sztucznych składników.

Niezbędne składniki odżywcze


Choć Twoja dieta nie ma dużego wpływu na jakość mleka, sposób odżywiania odgrywa ważną rolę dla Twojego zdrowia i samopoczucia, a także wspomaga organizm w powrocie do równowagi – także hormonalnej. Po porodzie możesz się spodziewać m.in. nadmiernego wypadania włosów i ubytku żelaza, dlatego właśnie dieta matki karmiącej powinna być bogata w:

  •  żelazo (potrzebne może się okazać wyrównanie jego poziomu, zwłaszcza jeśli w trakcie porodu straciłaś dużo krwi),
  •  witaminy z grupy B (wspomogą m.in. prawidłową pracę Twojego układu nerwowego, powrót do równowagi hormonalnej oraz proces regeneracji włosów po ciąży),
  •  kwasy omega-3 (wesprą m.in. pracę Twojego mózgu, a co za tym idzie – koncentrację i procesy poznawcze),
  •  minerały takie jak krzem, jod, selen, cynk i miedź.

Odpowiednie żywienie to zatem absolutna podstawa w tym wyjątkowym momencie Twojego życia. Możesz się również wspomóc preparatami dopasowanymi do potrzeb karmiącej mamy, które pomogą Ci także wzmocnić włosy i przyspieszyć ich regenerację po okresie nadmiernego wypadania. Dobrym rozwiązaniem jest np. suplement diety VITAPIL® Mama, który zawiera aż 17 składników aktywnych nakierowanych na wsparcie prawidłowego wzrostu kosmyków. Sięgając po takie wsparcie, możesz spodziewać się, że Twój organizm krok po kroku powróci do stanu sprzed ciąży.